Uprava Panamskog kanala (ACP) istupila je s inicijativom održivog razvoja uvođenjem „NetZero Slot-a“ — ekskluzivne tranzitne kvote za brodove s niskom emisijom ugljenika, počev od 5. oktobra 2025. godine, sa ciljem da se smanji uticaj pomorske trgovine na životnu sredinu.
Ovaj međuokeanski plovni put opslužuje 3% svetske trgovine, povezujući 170 zemalja i skoro 2.000 luka. Naročita kvota rezervisana za „neo-Panamaks“ dvomotorne brodove koji koriste goriva s niskim emisijama ugljenika (manje od 75 gCO2(e)/MJ od polaska do dolaska) i raspodeljivaće se putem tendera, a ne licitacije, 30 dana pre početka tranzita, navodi se u saopštenju.
Pogodnosti uključuju prioritetni prolaz u roku od 24 časa, mogućnost izbora datuma prolaska tokom nedelje i pristup sistemu „Justo a Tiempo“ („tačno na vreme“) radi povećavanja efikasnosti.
Pomorstvo se suočava s rastućim zahtevima za smanjenje štetnih emisija i prilagođavanje globalnim obavezama u pogledu održivog razvoja.
Ova inicijativa usklađena je s opštom strategijom ACP-a za unapređivanje čistijih tehnologija u pomorskom saobraćaju, posebno u kontekstu pooštravanja globalnih ekoloških propisa i izazova poput suše iz 2023. godine, koja je dovela do smanjenja broja dnevnih tranzita. Ona takođe jača ulogu kanala kao lidera u održivim trgovinskim inovacijama.
Druga faza programa planirana je za 2026. godinu, u skladu s rastućom potražnjom za čistom energijom. U međuvremenu, vlada Paname odbila je pregovore s administracijom Donalda Trampa o kontroli nad kanalom, odbacujući tvrdnje SAD o „slobodnom prolazu“ za njihove brodove i optužbe o kineskom uplitanju. Administracija predsednika Hosea Raula Mulina ignoriše sve razgovore vezane za pokušaj Trampa da preuzme kanal.
Izvor: MercoPress