Ova muzika obiluje raznolikošću žanrova, širokom lepezom muzičkih pravaca, ritmova, gde se gotovo uvek može pronaći ponešto zanimljivo za uho svakog slušaoca

Kako je i zašto Latino muzika postala globalni fenomen?
Danas gotovo da ne postoji osoba koja na svojoj plejlisti nema barem neku pesmu koja pripada urbano latino pop žanru, ili da nije čula za imena poput Šakire, Enrikea Iglesijasa ili Rikija Martina. Krajem devedesetih godina latino muzika je doživela svoj najveći uspeh probijanjem na globalno tržište, a u poslednje dve decenije, uz porast upotrebe digitalnih striming platformi i društvenih mreža, latino muzika je prisutnija i popularnija nego ikad.
Drugim rečima, u poslednjih nekoliko godina, može se reći da je latino muzika zavladala svetom. Međitim, još davne 1999. uz hitove Šakire, Rikija Martina i Mark Entonija, latino muzika doživela je svoju globalnu ekspanziju. Od ovih izvođača, preko Dedi Jankijevog hita Gasolina koji je doživeo svetsku popularnost, do pesme koja je u odnosu na sve dosadašnje pesme na španskom jeziku oborila sve rekorde slušanja –Despacito[1] – Luisa Fonsija, može se videti put uspona latino muzike koji ide uzlaznom putanjom, što traje i dalje. (Forero, 2022).
Ne samo da je dosegla višestruku popularnost u poslednjih nekoliko godina, latino muzika je zabeležila i rekorde kada su u pitanju prihodi od strimovanih muzičkih numera na onlajn platformama. Naime, 2022. godine je premašeno milijardu dolara prihoda od strimovanja muzike samo u SAD-u, dok je naredne godine iznos prihoda bio još veći. U prilog popularnosti ove muzike ide i rezultat istraživanja u kome se navodi kako fanovi latino muzike u proseku više novca troše na svoju omiljenu muziku u odnosu na fanove drugih vrsta muzike. Jedna od najpoznatijih striming platformi, Spotifaj, plasirala je sledeće podatke u vezi sa rastom popularnosti latino muzike u poslednje vreme, kako u zemljama španskog govornog područja, tako i van: prema njegovoj listi globalnih top-sto numera, može se utvrditi da se svake godine povećava broj latino pesama, a od 16 latino pesama koje su ikada dosegle do prvog mesta, čak njih osam je bilo u 2023. godini (Tencer, 2023).
Naročito je značajna rasprostranjenost latinoameričke muzike u zemljama SAD-a. Štaviše, pravi bum ove vrste muzike dogodio se krajem 90-tih godina prošlog veka, kada se beleži drastičan porast hispanskih doseljenika – najvećim delom mlađe populacije – kao i porast brojnosti hispano-zajednice na ovim prostorima. Danas nije retkost da mnogi popularni izvođači SAD-a svoje pesme izvode i u verzijama na španskom jeziku, kao ni to da sarađuju u brojnim zajedničkim muzičkim projektima sa poznatim latino izvođačima i zvezdama. Trenutno vlada novi oblik latino pop-a, kojeg karakteriše dvojezičnost muzičkih numera, i toliko je popularan da se može meriti sa anglosaksonskom pop-muzikom i parirati joj (Moreno Cazalla, 2023).
Na samom početku se u devedesetim godinama prošlog veka najpre širio uticaj salse i u tom momentu isticali su se Mark Entoni i India, popularni regionalni pevači iz Portorika. Na dodeli Gremi nagrada 1999. godine, zabeležena je izvedba latino izvođača Rikija Martina kao spektakl te večeri koji je neočekivano pokupio brojne simpatije publike. Naime, do te večeri, sama pomisao na izvedbe latino ili ostalih izvođača na jeziku koji nije engleski, organizatorima Gremija ne bi se dopala jer bi to uticalo u negativnom smislu na rejting ovog događaja. Međutim, autentičnost ovog pevača, harizma, plesni pokreti i izgled počeli su da privlače pažnju publike i ubrzo je Riki snimio neke od najvećih i najzapaženijih svetskih hitova na engleskom jeziku i spenglišu, koji su obeležili njegovu karijeru. Time je započet novi talas koji je uveo na velika vrata svetske muzičke scene i druge latino umetnike poput Dženifer Lopes, Enrikea Iglesijasa, Mark Entonija, koji su u tom trenutku objavljivali svoje pesme na engleskom jeziku (YouTube, 2010). Naime, kako bi se probili globalno i postali mejnstrim, latino izvođači su još 90-tih godina kreirali svoje pesme, pa i čitave albume na engleskom jeziku (Gutierrez et al., 2021). Savremenim izvođačima i umetnicima je sa te strane lakše, jer kako bi postigli uspeh, nisu morali pevati na engleskom ili nekom drugom stranom jeziku. Oni su svoju svetsku popularnost stekli sa numerama na španskom jeziku (Forero, 2022).
Sledeći značajan uticaj latino muzike je novi regeton pravac, zapažen na osnovu karakterističnog dembou (dembow) ritma. Ovaj regeton pravac je bio prvi put globalno popularan zahvaljujući Portorikancu Dedi Jenkiju, koji je u svojim hitovima nastojao da kombinuje ulični životni stil Portorika uz dembou ritam. Pored njega, Pego Kalderon je dodao u karibski ritam i jamajkanski bit i na taj način sačinio novu kombinaciju regeton muzike koja je takođe bila zanimljiva slušaocima. Dedi Jenki je ubrzo postao globalno prepoznat u Americi, dovevši regeton u klubove i diskoteke sa čuvenom pesmom Gasolina. Taj veliki prodor na američko tržište početkom novog veka uticao je na sve veći razvoj latino muzike, njenu popularnost i još veću raznovrsnost njenih žanrova, te su ubrzo usledili i latino haus hitovi popularnog izvođača Pitbula i ostalih novih autora. Ljudi su postajali sve otvoreniji prema uticaju latino muzike, stoga i dostupniji da prihvate nove pravce, novu muziku koja predstavlja mešavinu tradicionalnih ritmova sa jedne strane i novih urbanih sa druge. Svi ovi izvođači teže da na nov, savremen način, ali u kombinaciji sa tradicionalnim aspektima koji predstavljaju njihove latino korene, prenesu publici odakle dolaze, dok ta ista latino muzika publici nije više strana niti nepoznata. Iako mnogi smatraju da je latino muzika samo jedan vid muzike koja se danas nudi slušaocima, zapravo, to je pregršt bogatih i raznolikih muzičkih pravaca (YouTube, 2010).
Najpopularniji žanrovi savremene latino muzike
Pored velikog broja strimovanja na onlajn platformama koji je uticao u značajnoj meri na dostupnost i pristupačnost latino muzike velikom broju slušalaca, značajne su i saradnje među brojnim popularnim latino umetnicima. (Forero, 2022). Spomenuta popularna vrsta latino muzike koja predstavlja jedan od simbola latino muzike je regeton, muzički žanr koji je dominantan i van svake konkurencije. Najpopularniji latino izvođač današnjice i jedan od predstavnika ovog pravca, Bed Bani (Bad Bunny) ističe se, povrh svega, po svojoj autentičnosti – njegova muzika koja se neprestano razvija predstavlja spoj živahnog hedonizma, „partijanja“ sa jedne strane, i melanholične samoanalize sa druge strane. Uglavnom se danas latino muzika oslanja na nove, urbane zvukove, futurističke. Bitno je istaći još jedan popularan žanr dominikanskog porekla; reč je o podžanru koji se zove dembo i koji danas predstavlja jako aktuelan, specifičan ritam u okviru regetona, dok je izvorno domorodački ritam u kome je prisutan sleng nešto agresivnijeg i vulgarnijeg tipa. Među ovim žanrovima nalazi se i baćata koja je ranije važila za muziku nižih klasa, a njenu kasniju popularnost uobličili su hitovi Princa Rojsa i Romea Santosa. Rosalija je pesmom La Fama umnogome doprinela prestižu ovog žanra 2022. godine (Lechner, 2022).
Smatra se da, kada je muzička industrija u pitanju, potencijalna publika koja prati ovu vrstu muzike još je brojnija od govornika španskog jezika, a i poznato je svakako da je ovaj jezik među najrasprostranjenijim jezicima na planeti po broju govornika. Kako je spengliš bio alatka za prodor latino i španskih izvođača na prostor globalne muzičke scene, danas je muzika na španskom jeziku obeležje nacionalnog latino identiteta i ponosa, dok je španski jezik često korišćen u pop muzici (Viñuela, E. 2020). S tim u vezi, jedan od predstavnika latino pop muzike, Džej Balvin se, jednom prilikom, na dodeli nagrada na manifestaciji Grammy awards 2022. godine (Grammy Awards, 2022), osvrnuo na suštinu latino muzike, kao i na aktuelni globalni uticaj i razvoj latino muzike. Zahvalan je na tome da su danas latino izvođači u prilici da predstavljaju svoje nacionalne latino zvuke i regeton žanr publici na globalnom nivou, premda danas publika lakše prihvata ono što je novo, strano, neobično, u odnosu na raniji period. Izdvojio je to da je uspeh i autentičnost latino izvođača u tome što oni predstavljaju svetu sve što je nacionalno, izvorno njihovo, karakterističnu latino melodiju, latino zvuk; ovi latinoamerički izvođači se ne takmiče sa hip-hopom, popom, tu su da predstave svoju kulturu, svoj regeton i uživaju u tome.
Produkcija latino muzike se drastično poboljšala u prethodne dve decenije, stekli su se uslovi da neretko latino muzika bude ta koja je dominantna na svetskom tržištu, čemu svedoče direktni primeri; najpre je latino muzička produkcija doživela procvat pesmom Gasolina Dedi Jenkija, zatim je apsolutni hit dugo vremena bio Despacito Luisa Fonsija, dok u sadašnjosti svedočimo apsolutnom uzoru latino muzičke industrije, pevaču Bed Baniju. Jedna četvrtina do petine pesama koje su u poslednjih nekoliko godina na top-listama na Jutjubu i Spotifaju predstavlja žanr latino urbane muzike. Čak se i u drugim muzičkim žanrovima, kao i kod brojnih artista koji pevaju na nekom drugom jeziku, u pesmama mogu sadržati delovi teksta na španskom jeziku. Na taj način, komercijalizacija i globalni uticaj španskog sve više rastu i jačaju, a ova vrsta muzike je sve dostupnija i sveprisutnija. Proizvodnja latino muzike u vezi je sa migracijama i kosmopolitizacijom, gde latinoameričko stanovništvo za sobom donosi svoj nacionalni identitet, za čije očuvanje se zalaže. Pored toga, osećaj ponosa kao obrasca koji ih inspiriše, kulturno nasleđe koje nose sa sobom uobličeno u različite vrste i ritmove latino muzike, povezivanje sa drugim latino umetnicima drugih nacionalnosti, kao i rad i predanost, doprinose u velikoj meri globalizaciji i dominaciji današnje latino muzike (Viñuela, E. 2020).
Postoje i tumačenja da latino umetnici, kako bi dosegli popularnost i probili se globalno, ili kako bi sačuvali svoju popularnost i još više je povećali, pribegavaju većoj komercijalizaciji i adaptaciji publici koja je van okvira latinoameričkih fanova, što znači odvajanje od tradicionalnog latino stila, prilagođavanje stranoj publici plasiranjem pesama na engleskom jeziku. Šakira je jedan od primera, s obzirom na to da su mnogi od njenih najvećih hitova na engleskom jeziku. Nasuprot Šakiri, Bed Bani je postao popularan globalno tako što je sve vreme forsirao latino stil muzike i latino imidž ponositog Latinoamerikanca. Njegov brend je postao toliko autentičan i inovativan, ali opet nije menjao svoju poentu i način predstavljanja publici. Srž njihove popularnosti, ali i opstanka i popularnosti drugih latino umetnika je zapravo njihova mogućnost da se održe u industriji severnoameričke muzičke scene koja je centar industrije zabave, što čine održavanjem kontakata, interakcijama sa stranom publikom, i prisustvovanjem na brojnim globalnim muzičkim događajima. Sve navedeno dovodi do zaključka da je značajno prilagoditi se inostranoj publici i komercijalnom imidžu, biti prisutan na globalnim dešavanjima i na taj način graditi svoj brend (Escobar Rojas, 2023). Sagledano u globalu, autentičnost, inovativnost, karakterističan stil izražavanja i adaptibilnost doveli su latino izvođače i njihovu muziku do ovog nivoa na kome su sada.
Ko su najpoznatiji izvođači latino muzike?
Ne postoji konkretna statistika na osnovu koje bi se moglo izdvojiti nekoliko najpoznatijih i najuticajnijih izvođača latino muzike, mada, veliki broj njih je ostavilo svoj pečat na svetskom muzičkom tržištu i njihova popularnost najbolje se dâ prikazati kroz ostvarene prihode od održanih koncerata i svetskih turneja. Neki od njih iz branše nove urbane latino pop muzike su sledeći: Bed Bani (Portoriko), Dedi Jenki (Portoriko), Dženifer Lopes (Amerikanka portorikanskog porekla), Riki Martin (Portoriko), Pitbul (Amerikanac kubanskog porekla), Romeo Santos (Amerikanac dominikanskog porekla), Šakira (Kolumbija), Maluma (Kolumbija), Karol Dži (Kolumbija) (Frankengerg, 2023).
Latino muzičari koji se najviše ističu od ostalih po svojoj popularnosti i uticaju su Bed Bani i Šakira. Naravno, oni danas imaju dosta drugačiji imidž, kao i njihova muzika, u odnosu na početak njihove muzičke karijere. Šakira je krenula sa svojom karijerom još od svoje četrnaeste godine, dok je sa 18 godina stekla popularnost širom Latinske Amerike. Kada je nakon tri godine odlučila da se probije na međunarodnoj sceni održavanjem koncerta u Njujorku, njena popularnost je postala još veća, a ubrzo nakon toga je izdala svoj novi album sa čak devet pesama na engleskom jeziku. Počela je da gradi svoje ime, stil, autentičan imidž i tako bivala sve popularnija i priznatija, takođe je ulaskom na američko tržište usvajala i njihov muzički stil. Sada je simbol Kolumbije, specifična po svetski poznatim hitovima, kako na engleskom, tako i na španskom jeziku i karakterističnim načinom plesanja. Pored nje, adekvatan primer je i Bed Bani, koji je najpre počeo svoju muzičku karijeru snimanjem dueta sa populanim latino zvezdama Enrikeom Iglesijasom, Dedi Jenkijem i Džej Balvinom. Nakon toga, njegova popularnost je postajala ogromna, postepeno je počeo obarati sve rekorde latino muzike. Nakon popularnosti u Latinskoj Americi, postao je širom sveta aktuelan, a ujedno su se ostvarivali novi projekti i dueti sa američkim komercijalnim zvezdama (Escobar Rojas, M. 2023).
Bilbordova lista najboljih 10 na kraju 2023. godine (Raygoza, 2023):
1. Prema Bilbordu, jednom od najprestižnijih svetskih muzičkih časopisa, Bed Bani je i 2023. godinu proveo na vrhu liste najboljih latino izvođača. Ovom umetniku iz Portorika je to sveukupno peta godina na vrhu, od čega je četvrta godina uzastopno počev od 2020. godine. Takođe je 2023. godinu završio odnevši čak 7 pobeda na Latin Music Awards-u, uglednom svetskom događaju koji za cilj ima promociju latino muzike.
2. Peso Pluma – Ovaj autor je poreklom iz Gvadalahare, Meksiko. Uvodi novi pravac i severnomeksički muzički stil, jedan je od novih najboljih latino izvođača, a njegov album Génesis označio je prekretnicu u njegovoj karijeri, pošto je debitovao na 3. mesto Bilbordovih najboljih 200 albuma, što je najveće dostignuće bilo kog od regionalnih meksičkih albuma do sada na ovakvim rang-listama.
3. Karol G – Petu godinu zaredom ova kolumbijska pevačica je na listi top-10, dok je jedina žena iz latino muzičke industrije koja se našla u prvih 25 liste najboljih svetskih izvođača na kraju godine. Njen album Mañana será bonito je prvi album ženskog izvođača na španskom jeziku koji je zabeležio prvo mesto Bilbordovih najboljih 200 albuma.
U najboljih 10, našli su se i:
4. mesto Fuerza Regida (Meksiko)
5. mesto Eslabon Armado (Meksiko)
6. mesto Rauw Alejandro (Portoriko)
7. Grupa Frontera (Meksiko)
8. Junior H (Meksiko)
9. Feid (Kolumbija)
10. Ivan Conejo (Meksiko)
Na onlajn platformi Spotifaj, među najboljih pet umetnika za 2023. godinu našla su se čak dva latino artista – na drugom mestu je Bed Bani, a na petom Peso Pluma, dok je jedno mesto među prvih pet numera zauzela latino pesma – u pitanju je Ella baila sola izvođača Peso Plume. Među najboljim albumima godine, takođe su pozicionirani latinoamerički izvođači; najprodavaniji album godine je, i to već drugu godinu za redom, Un verano sin tí Bed Banija, dok peto mesto pripada albumu Karol Dži pod nazivom Mañana será bonito (Spotify, 2023).
Najpoznatiji i najslušaniji hitovi latino izvođača
Latino žanrovi u svojoj suštini kombinuju letnje, tropske ritmove, osvežavajuće pop tonove. Neke od glavnih karakteristika su kantautorstvo, svestranost je elementarna odlika, i raznovrsnost stilova i žanrova, s obzirom na to da fanovi ove latino muzike mahom predstavljaju osobe koje su privučene svestranošću, tako da veliki broj slušalaca je u prilici da bira da sluša mnoge stilove latino muzike koji su danas zastupljeni (Calle et all., 2023). Bilbord je, u saradnji sa Latino Bilbordom, krajem 2023. godine predstavio 50 najboljih latino pesama svih vremena, počev od buma 2000. godine, i to prema sledećim kriterijumima: raznovrsnost stilova, geografska raznolikost, upečatljivost, inovativnost teksta, univerzalna atraktivnost, ubedljivost, raznolikost.
Izdvojena je lista od prvih 30 (The Clinic, 2023), (Cobo et al., 2023):
1. Luis Fonsi & Daddy Yankee – Despacito (2017)
2. Enrique Iglesias, Descemer Bueno & Gente de Zona, Bailando (2013)
3. Café Tacvba, Eres (2004)
4. Juan Gabriel, Abrázame muy fuerte (2001)
5. Son By Four, A puro dolor (2000)
6. Shakira, Suerte (Whenever, Wherever) (2001)
7. Daddy Yankee, Gasolina (2004)
8. Juanes, La Camisa Negra (2004)
9. Don Omar & Lucenzo, Danza Kuduro (2010)
10. Maná, Labios Compartidos (2006)
11. Celia Cruz & Mikey Perfecto, La Negra Tiene Tumbao (2001)
12. Eslabon Armado & Peso Pluma, Ella Baila Sola (2023)
13. J Balvin & Willy William, Mi Gente (2017)
14. Diego Torres, Color Esperanza (2001)
15. Yotuel, Gente de Zona, Decemer Bueno, Maykel Osorbo & El Funky, Patria y Vida (2022)
16. Karol G, Provenza (2022)
17. Marc Anthony, Vivir Mi Vida (2013)
18. Nicky Jam & Enrique Iglesias, El Perdón (2015)
19. Romeo Santos, Propuesta Indecente (2013)
20. Farruko, Pepas (2021)
21. Chayanne, Y Tú Te Vas (2002).
22. Calle 13, Atrévete-Te-Te (2005)
23. Cristian Castro, Azul (2001)
24. Wisin y Yandel, Rakata (2005)
25. Paulina Rubio, Ni Una Sola Palabra (2006)
26. Rauw Alejandro, Todo De Ti (2021)
27. Maluma, Hawái (2020)
28. Natalia Lafourcade, Hasta La Raíz (2015)
29. Pedro Capó, Calma (2018)
Prema Kworb-u, izdvojeni su statistički podaci o najslušanijim pesmama svih vremena na španskom jeziku na platformi Youtube (kworb.net)[2]:
Zaključak
Španski jezik je zasigurno jedan od najrasprostranjenijih jezika na svetu kako kao maternji, tako i kao drugi jezik prema broju stanovnika koji se ovim jezikom služe, koji broji više od 600 miliona govornika ukupne svetske populacije. Međutim, tek poslednjih dvadeset godina ovaj jezik postaje uticajan i sveprisutan na muzičkoj globalnoj sceni, što je proizvod enormne popularnosti latino urbane muzike, simbola latinskog identiteta i odraza kulture i ponosa latino zajednica. Ova muzika obiluje raznolikošću žanrova, širokom lepezom muzičkih pravaca, ritmova, gde se gotovo uvek može pronaći ponešto zanimljivo za uho svakog slušaoca. Samim time, danas zajednicu fanova i slušalaca latino muzike čini ogroman broj poštovalaca i pratilaca mnogih pravaca latino muzike na brojnim onlajn platformama poput Jutjuba, Spotifaja, Ajtjunsa, i drugih. Brojke rastu, rekordi se obaraju, a latino muzika ima jak globalni uticaj, što svakodnevno možemo čuti i primetiti, s obzirom na to da su i mnoge novokomponovane domaće (srpske) pesme oblikovane upravo u ritmu popularne baćate, salse, regetona, repa ili latino hip-hopa.
Da je u današnjici sveprisutna na globalnom nivou latino muzika, pokazuje podatak da se na listi pet najboljih pesama platforme Jutjub koji je objavljen 25. juna 2023. nalazilo čak četiri na španskom jeziku. Prva dva mesta zauzimao je Bed Bani sa pesmama Titi me preguntó i Me porto Bonito, treće mesto je pesma Šakire i Rov Alehandra Te felicitó, dok je na petom mestu Karol Dži sa pesmom Provenza (Flores, 2022).
Ukoliko se nastavi razvoj latino muzike ovim tempom, vrlo je verovatno da će doći do pojave mnogih novih podžanrova, a da će se ova muzika razvijati još intenzivnije i da će se globalizovati još više. Iako je prisutna komercijalizacija ovih žanrova u izvesnoj meri, upravo autentičnost stilova ove muzike, zarazni ritam i latino energija novih i starih latino izvođača, nastaviće da doprinose svakako daljem opstanku španskog jezika u muzici, ali i reputaciji latino zvukova u nadolazećim muzičkim projektima i pesmama.
Reference:
Calle, L., Cobo, L., Fajardo, I., Flores, G., Ratner-Arias, S., Raygoza, I. & Roiz, J. (2023). Las 23 mejores canciones de música latina de 2023 hasta ahora. billboard.com.
https://www.billboard.com/lists/las-mejores-canciones-latinas-de-2023/.Cobo, L., Calle, L.,
Escobar Rojas, M. (2023). Artistas latinos, ¿Qué deben hacer para alcanzar el éxito mundial? medioprometeo.com.
https://medioprometeo.com/artistas-latinos-que-deben-hacer-para-alcanzar-el-exito-mundial/.
Fajardo, I., Flores, G., Ratner-Arias, S., Raygoza, I. & Roiz, J. (2023). Las 50 mejores canciones de pop en español del 2000 al 2023, clasificadas. billboard.com.
Flores, G. (2022). 4 of the Top 5 Tracks on YouTube’s Global Top Songs Chart Are in Spanish. billboard.com.
https://www.billboard.com/music/latin/youtube-global-top-songs-chart-spanish-songs-1235108509/.
Forero, N. (2022). ¨Despacito,¨ Bad Bunny, and how the world became obsessed with Latin music. businessinsider.com.
https://www.businessinsider.com/latin-music-rise-popular-bad-bunny-despacito-billboard-2022-11.
Frankenberg, E. (2023). Los artistas latinos con las giras más lucrativas de todos los tiempos, según Billboard Boxscore. billboard.com.
https://www.billboard.com/lists/artistas-latinos-giras-mas-lucrativas-billboard-boxscore/.
Grammy Awards, 2022. J Balvin On The Global Reach And Evolution Of Latin Music – Backstage At The 2022 GRAMMYs. grammy.com.
https://www.grammy.com/videos/j-balvin-backstage-2022-grammys-awards-musics-biggest-night-latin.
Gutierrez, A., Sanders S., Hochman, J., Sastry Krbechek A. & McBain L. (2021). 1999’s ‘Latin Explosion’ chased crossover hits. Today, Latino artists don’t need them. npr.org.
https://www.npr.org/2021/09/28/1041340876/90s-latin-explosion-ricky-martin-crossover-hits.
Kworb.net. (2024). Most viewed music videos by hispanophone artists. kworb.net.
https://kworb.net/youtube/topvideos_hispanophone.html.
Lechner, E. (2022). 2022 In Review: 5 Trends That Defined Latin Music. grammy.com.
Moreno Cazalla, L. (2023). El boom de la música urbana latina y la expansión del español a nivel global. Universidad Nebrija. nebrija.com.
https://www.nebrija.com/catedras/observatorio-nebrija-espanol/pdf/16_musica_urbana_latina.pdf.
Raygoza, I. (2023). The Year in Charts: Here Are the Top 10 Latin Artists of 2023. billboard.com.
https://www.billboard.com/lists/top-10-latin-artists-2023-year-end-charts/.
Spotify. (2023). The Top Songs, Artists, Podcasts, and Listening Trends of 2023 Revealed. newsroom.spotify.com.
https://newsroom.spotify.com/2023-11-29/top-songs-artists-podcasts-albums-trends-2023/.
Tencer, D. (2023). The number of latin music listeners on Spotify worldwide soared 986% from 2014 to 2023. musicbusinessworldwide.com.
The Clinic, (2023). Con Daddy Yankee, Luis Fonsi y Enrique Iglesias a la cabeza: las 50 mejores canciones del pop latino desde el 2000 según Billboard. theclinic.cl.
Viñuela, O. (2020). El pop en español en EE.UU.: Un espacio para la articulación de la identidad latina. Universidad de Oviedo. cervantesobservatorio.fas.harvard.edu.
https://cervantesobservatorio.fas.harvard.edu/sites/default/files/63_sp_vf_0.pdf.
YouTube. (2010). Latin Music USA Watch the Show. youtube.com.
https://www.youtube.com/watch?v=dE8RvS3sh_c.
https://www.youtube.com/watch?v=HsvPCT4jlCs.
https://www.youtube.com/watch?v=qwpiLJZ2Zys.
https://www.youtube.com/watch?v=_GLpcSkV4mM.
https://www.youtube.com/watch?v=fKbG7k0By1w.https://www.youtube.com/watch?v=VSeuS4m4MnI&t=19s.
[1] Ova numera važi za jednu od najprodavanijih u istoriji i uz porast svoje popularnosti predstavila je globalnoj publici potpuno novi muzički žanr koji joj se dopao (Forero, 2022).
[2] Podaci uzeti na dan 17. april 2024. godine