Ова музика обилује разноликошћу жанрова, широком лепезом музичких праваца, ритмова, где се готово увек може пронаћи понешто занимљиво за ухо сваког слушаоца

Како је и зашто Латино музика постала глобални феномен?
Данас готово да не постоји особа која на својој плејлисти нема барем неку песму која припада урбано латино поп жанру, или да није чула за имена попут Шакире, Енрикеа Иглесијаса или Рикија Мартина. Крајем деведесетих година латино музика је доживела свој највећи успех пробијањем на глобално тржиште, а у последње две деценије, уз пораст употребе дигиталних стриминг платформи и друштвених мрежа, латино музика је присутнија и популарнија него икад.
Другим речима, у последњих неколико година, може се рећи да је латино музика завладала светом. Међитим, још давне 1999. уз хитове Шакире, Рикија Мартина и Марк Ентонија, латино музика доживела је своју глобалну експанзију. Од ових извођача, преко Деди Јанкијевог хита Gasolina који је доживео светску популарност, до песме која је у односу на све досадашње песме на шпанском језику оборила све рекорде слушања –Despacito[1] – Луиса Фонсија, може се видети пут успона латино музике који иде узлазном путањом, што траје и даље. (Forero, 2022).
Не само да је досегла вишеструку популарност у последњих неколико година, латино музика је забележила и рекорде када су у питању приходи од стримованих музичких нумера на онлајн платформама. Наиме, 2022. године је премашено милијарду долара прихода од стримовања музике само у САД-у, док је наредне године износ прихода био још већи. У прилог популарности ове музике иде и резултат истраживања у коме се наводи како фанови латино музике у просеку више новца троше на своју омиљену музику у односу на фанове других врста музике. Једна од најпознатијих стриминг платформи, Spotifaj, пласирала је следеће податке у вези са растом популарности латино музике у последње време, како у земљама шпанског говорног подручја, тако и ван: према његовој листи глобалних топ-сто нумера, може се утврдити да се сваке године повећава број латино песама, а од 16 латино песама које су икада досегле до првог места, чак њих осам је било у 2023. години (Tencer, 2023).
Нарочито је значајна распрострањеност латиноамеричке музике у земљама САД-а. Штавише, прави бум ове врсте музике догодио се крајем 90-тих година прошлог века, када се бележи драстичан пораст хиспанских досељеника – највећим делом млађе популације – као и пораст бројности хиспано-заједнице на овим просторима. Данас није реткост да многи популарни извођачи САД-а своје песме изводе и у верзијама на шпанском језику, као ни то да сарађују у бројним заједничким музичким пројектима са познатим латино извођачима и звездама. Тренутно влада нови облик латино поп-а, којег карактерише двојезичност музичких нумера, и толико је популаран да се може мерити са англосаксонском поп-музиком и парирати јој (Moreno Cazalla, 2023).
На самом почетку се у деведесетим годинама прошлог века најпре ширио утицај салсе и у том моменту истицали су се Марк Ентони и Индиа, популарни регионални певачи из Порторика. На додели Греми награда 1999. године, забележена је изведба латино извођача Рикија Мартина као спектакл те вечери који је неочекивано покупио бројне симпатије публике. Наиме, до те вечери, сама помисао на изведбе латино или осталих извођача на језику који није енглески, организаторима Гремија не би се допала јер би то утицало у негативном смислу на рејтинг овог догађаја. Међутим, аутентичност овог певача, харизма, плесни покрети и изглед почели су да привлаче пажњу публике и убрзо је Рики снимио неке од највећих и најзапаженијих светских хитова на енглеском језику и спенглишу, који су обележили његову каријеру. Тиме је започет нови талас који је увео на велика врата светске музичке сцене и друге латино уметнике попут Џенифер Лопес, Енрикеа Иглесијаса, Марк Ентонија, који су у том тренутку објављивали своје песме на енглеском језику (YouTube, 2010). Наиме, како би се пробили глобално и постали мејнстрим, латино извођачи су још 90-тих година креирали своје песме, па и читаве албуме на енглеском језику (Gutierrez et al., 2021). Савременим извођачима и уметницима је са те стране лакше, јер како би постигли успех, нису морали певати на енглеском или неком другом страном језику. Они су своју светску популарност стекли са нумерама на шпанском језику (Forero, 2022).
Следећи значајан утицај латино музике је нови регетон правац, запажен на основу карактеристичног дембоу (dembow) ритма. Овај регетон правац је био први пут глобално популаран захваљујући Порториканцу Деди Јенкију, који је у својим хитовима настојао да комбинује улични животни стил Порторика уз дембоу ритам. Поред њега, Пего Калдерон је додао у карибски ритам и јамајкански бит и на тај начин сачинио нову комбинацију регетон музике која је такође била занимљива слушаоцима. Деди Јенки је убрзо постао глобално препознат у Америци, довевши регетон у клубове и дискотеке са чувеном песмом Gasolina. Тај велики продор на америчко тржиште почетком новог века утицао је на све већи развој латино музике, њену популарност и још већу разноврсност њених жанрова, те су убрзо уследили и латино хаус хитови популарног извођача Питбула и осталих нових аутора. Људи су постајали све отворенији према утицају латино музике, стога и доступнији да прихвате нове правце, нову музику која представља мешавину традиционалних ритмова са једне стране и нових урбаних са друге. Сви ови извођачи теже да на нов, савремен начин, али у комбинацији са традиционалним аспектима који представљају њихове латино корене, пренесу публици одакле долазе, док та иста латино музика публици није више страна нити непозната. Иако многи сматрају да је латино музика само један вид музике која се данас нуди слушаоцима, заправо, то је прегршт богатих и разноликих музичких праваца (YouTube, 2010).
Најпопуларнији жанрови савремене латино музике
Поред великог броја стримовања на онлајн платформама који је утицао у значајној мери на доступност и приступачност латино музике великом броју слушалаца, значајне су и сарадње међу бројним популарним латино уметницима. (Forero, 2022). Споменута популарна врста латино музике која представља један од симбола латино музике је регетон, музички жанр који је доминантан и ван сваке конкуренције. Најпопуларнији латино извођач данашњице и један од представника овог правца, Бед Бани (Bad Bunny) истиче се, поврх свега, по својој аутентичности – његова музика која се непрестано развија представља спој живахног хедонизма, „партијања“ са једне стране, и меланхоличне самоанализе са друге стране. Углавном се данас латино музика ослања на нове, урбане звукове, футуристичке. Битно је истаћи још један популаран жанр доминиканског порекла; реч је о поджанру који се зове дембо и који данас представља јако актуелан, специфичан ритам у оквиру регетона, док је изворно домородачки ритам у коме је присутан сленг нешто агресивнијег и вулгарнијег типа. Међу овим жанровима налази се и баћата која је раније важила за музику нижих класа, а њену каснију популарност уобличили су хитови Принца Ројса и Ромеа Сантоса. Росалија је песмом La Fama умногоме допринела престижу овог жанра 2022. године (Lechner, 2022).
Сматра се да, када је музичка индустрија у питању, потенцијална публика која прати ову врсту музике још је бројнија од говорника шпанског језика, а и познато је свакако да је овај језик међу најраспрострањенијим језицима на планети по броју говорника. Како је спенглиш био алатка за продор латино и шпанских извођача на простор глобалне музичке сцене, данас је музика на шпанском језику обележје националног латино идентитета и поноса, док је шпански језик често коришћен у поп музици (Viñuela, E. 2020). С тим у вези, један од представника латино поп музике, Џеј Балвин се, једном приликом, на додели награда на манифестацији Grammy awards 2022. године (Grammy Awards, 2022), осврнуо на суштину латино музике, као и на актуелни глобални утицај и развој латино музике. Захвалан је на томе да су данас латино извођачи у прилици да представљају своје националне латино звуке и регетон жанр публици на глобалном нивоу, премда данас публика лакше прихвата оно што је ново, страно, необично, у односу на ранији период. Издвојио је то да је успех и аутентичност латино извођача у томе што они представљају свету све што је национално, изворно њихово, карактеристичну латино мелодију, латино звук; ови латиноамерички извођачи се не такмиче са хип-хопом, попом, ту су да представе своју културу, свој регетон и уживају у томе.
Продукција латино музике се драстично побољшала у претходне две деценије, стекли су се услови да неретко латино музика буде та која је доминантна на светском тржишту, чему сведоче директни примери; најпре је латино музичка продукција доживела процват песмом Gasolina Деди Јенкија, затим је апсолутни хит дуго времена био Despacito Луиса Фонсија, док у садашњости сведочимо апсолутном узору латино музичке индустрије, певачу Бед Банију. Једна четвртина до петине песама које су у последњих неколико година на топ-листама на Јутјубу и Спотифају представља жанр латино урбане музике. Чак се и у другим музичким жанровима, као и код бројних артиста који певају на неком другом језику, у песмама могу садржати делови текста на шпанском језику. На тај начин, комерцијализација и глобални утицај шпанског све више расту и јачају, а ова врста музике је све доступнија и свеприсутнија. Производња латино музике у вези је са миграцијама и космополитизацијом, где латиноамеричко становништво за собом доноси свој национални идентитет, за чије очување се залаже. Поред тога, осећај поноса као обрасца који их инспирише, културно наслеђе које носе са собом уобличено у различите врсте и ритмове латино музике, повезивање са другим латино уметницима других националности, као и рад и преданост, доприносе у великој мери глобализацији и доминацији данашње латино музике (Viñuela, E. 2020).
Постоје и тумачења да латино уметници, како би досегли популарност и пробили се глобално, или како би сачували своју популарност и још више је повећали, прибегавају већој комерцијализацији и адаптацији публици која је ван оквира латиноамеричких фанова, што значи одвајање од традиционалног латино стила, прилагођавање страној публици пласирањем песама на енглеском језику. Шакира је један од примера, с обзиром на то да су многи од њених највећих хитова на енглеском језику. Насупрот Шакири, Бед Бани је постао популаран глобално тако што је све време форсирао латино стил музике и латино имиџ поноситог Латиноамериканца. Његов бренд је постао толико аутентичан и иновативан, али опет није мењао своју поенту и начин представљања публици. Срж њихове популарности, али и опстанка и популарности других латино уметника је заправо њихова могућност да се одрже у индустрији северноамеричке музичке сцене која је центар индустрије забаве, што чине одржавањем контаката, интеракцијама са страном публиком, и присуствовањем на бројним глобалним музичким догађајима. Све наведено доводи до закључка да је значајно прилагодити се иностраној публици и комерцијалном имиџу, бити присутан на глобалним дешавањима и на тај начин градити свој бренд (Escobar Rojas, 2023). Сагледано у глобалу, аутентичност, иновативност, карактеристичан стил изражавања и адаптибилност довели су латино извођаче и њихову музику до овог нивоа на коме су сада.
Ко су најпознатији извођачи латино музике?
Не постоји конкретна статистика на основу које би се могло издвојити неколико најпознатијих и најутицајнијих извођача латино музике, мада, велики број њих је оставило свој печат на светском музичком тржишту и њихова популарност најбоље се дâ приказати кроз остварене приходе од одржаних концерата и светских турнеја. Неки од њих из бранше нове урбане латино поп музике су следећи: Бед Бани (Порторико), Деди Јенки (Порторико), Џенифер Лопес (Американка порториканског порекла), Рики Мартин (Порторико), Питбул (Американац кубанског порекла), Ромео Сантос (Американац доминиканског порекла), Шакира (Колумбија), Малума (Колумбија), Карол Џи (Колумбија) (Frankengerg, 2023).
Латино музичари који се највише истичу од осталих по својој популарности и утицају су Бед Бани и Шакира. Наравно, они данас имају доста другачији имиџ, као и њихова музика, у односу на почетак њихове музичке каријере. Шакира је кренула са својом каријером још од своје четрнаесте године, док је са 18 година стекла популарност широм Латинске Америке. Када је након три године одлучила да се пробије на међународној сцени одржавањем концерта у Њујорку, њена популарност је постала још већа, а убрзо након тога је издала свој нови албум са чак девет песама на енглеском језику. Почела је да гради своје име, стил, аутентичан имиџ и тако бивала све популарнија и признатија, такође је уласком на америчко тржиште усвајала и њихов музички стил. Сада је симбол Колумбије, специфична по светски познатим хитовима, како на енглеском, тако и на шпанском језику и карактеристичним начином плесања. Поред ње, адекватан пример је и Бед Бани, који је најпре почео своју музичку каријеру снимањем дуета са популаним латино звездама Енрикеом Иглесијасом, Деди Јенкијем и Џеј Балвином. Након тога, његова популарност је постајала огромна, постепено је почео обарати све рекорде латино музике. Након популарности у Латинској Америци, постао је широм света актуелан, а уједно су се остваривали нови пројекти и дуети са америчким комерцијалним звездама (Escobar Rojas, М. 2023).
Билбордова листа најбољих 10 на крају 2023. године (Raygoza, 2023):
1. Према Билборду, једном од најпрестижнијих светских музичких часописа, Бед Бани је и 2023. годину провео на врху листе најбољих латино извођача. Овом уметнику из Порторика је то свеукупно пета година на врху, од чега је четврта година узастопно почев од 2020. године. Такође је 2023. годину завршио одневши чак 7 победа на Latin Music Awards-у, угледном светском догађају који за циљ има промоцију латино музике.
2. Peso Pluma – Овај аутор је пореклом из Гвадалахаре, Мексико. Уводи нови правац и северномексички музички стил, један је од нових најбољих латино извођача, а његов албум Génesis означио је прекретницу у његовој каријери, пошто је дебитовао на 3. место Билбордових најбољих 200 албума, што је највеће достигнуће било ког од регионалних мексичких албума до сада на оваквим ранг-листама.
3. Karol G – Пету годину заредом ова колумбијска певачица је на листи топ-10, док је једина жена из латино музичке индустрије која се нашла у првих 25 листе најбољих светских извођача на крају године. Њен албум Mañana será bonito је први албум женског извођача на шпанском језику који је забележио прво место Билбордових најбољих 200 албума.
У најбољих 10, нашли су се и:
4. место Fuerza Regida (Мексико)
5. место Eslabon Armado (Мексико)
6. место Rauw Alejandro (Порторико)
7. Група Frontera (Мексико)
8. Junior H (Мексико)
9. Feid (Колумбија)
10. Ivan Conejo (Мексико)
На онлајн платформи Спотифај, међу најбољих пет уметника за 2023. годину нашла су се чак два латино артиста – на другом месту је Бед Бани, а на петом Песо Плума, док је једно место међу првих пет нумера заузела латино песма – у питању је Ella baila sola извођача Песо Плуме. Међу најбољим албумима године, такође су позиционирани латиноамерички извођачи; најпродаванији албум године је, и то већ другу годину за редом, Un verano sin tí Бед Банија, док пето место припада албуму Карол Џи под називом Mañana será bonito (Spotify, 2023).
Најпознатији и најслушанији хитови латино извођача
Латино жанрови у својој суштини комбинују летње, тропске ритмове, освежавајуће поп тонове. Неке од главних карактеристика су кантауторство, свестраност је елементарна одлика, и разноврсност стилова и жанрова, с обзиром на то да фанови ове латино музике махом представљају особе које су привучене свестраношћу, тако да велики број слушалаца је у прилици да бира да слуша многе стилове латино музике који су данас заступљени (Calle et all., 2023). Билборд је, у сарадњи са Латино Билбордом, крајем 2023. године представио 50 најбољих латино песама свих времена, почев од бума 2000. године, и то према следећим критеријумима: разноврсност стилова, географска разноликост, упечатљивост, иновативност текста, универзална атрактивност, убедљивост, разноликост.
Издвојена је листа од првих 30 (The Clinic, 2023), (Cobo et al., 2023):
1. Luis Fonsi & Daddy Yankee – Despacito (2017)
2. Enrique Iglesias, Descemer Bueno & Gente de Zona, Bailando (2013)
3. Café Tacvba, Eres (2004)
4. Juan Gabriel, Abrázame muy fuerte (2001)
5. Son By Four, A puro dolor (2000)
6. Shakira, Suerte (Whenever, Wherever) (2001)
7. Daddy Yankee, Gasolina (2004)
8. Juanes, La Camisa Negra (2004)
9. Don Omar & Lucenzo, Danza Kuduro (2010)
10. Maná, Labios Compartidos (2006)
11. Celia Cruz & Mikey Perfecto, La Negra Tiene Tumbao (2001)
12. Eslabon Armado & Peso Pluma, Ella Baila Sola (2023)
13. J Balvin & Willy William, Mi Gente (2017)
14. Diego Torres, Color Esperanza (2001)
15. Yotuel, Gente de Zona, Decemer Bueno, Maykel Osorbo & El Funky, Patria y Vida (2022)
16. Karol G, Provenza (2022)
17. Marc Anthony, Vivir Mi Vida (2013)
18. Nicky Jam & Enrique Iglesias, El Perdón (2015)
19. Romeo Santos, Propuesta Indecente (2013)
20. Farruko, Pepas (2021)
21. Chayanne, Y Tú Te Vas (2002).
22. Calle 13, Atrévete-Te-Te (2005)
23. Cristian Castro, Azul (2001)
24. Wisin y Yandel, Rakata (2005)
25. Paulina Rubio, Ni Una Sola Palabra (2006)
26. Rauw Alejandro, Todo De Ti (2021)
27. Maluma, Hawái (2020)
28. Natalia Lafourcade, Hasta La Raíz (2015)
29. Pedro Capó, Calma (2018)
Према Kworb-u, издвојени су статистички подаци о најслушанијим песмама свих времена на шпанском језику на платформи Youtube (kworb.net)[2]:
Закључак
Шпански језик је засигурно један од најраспрострањенијих језика на свету како као матерњи, тако и као други језик према броју становника који се овим језиком служе, који броји више од 600 милиона говорника укупне светске популације. Међутим, тек последњих двадесет година овај језик постаје утицајан и свеприсутан на музичкој глобалној сцени, што је производ енормне популарности латино урбане музике, симбола латинског идентитета и одраза културе и поноса латино заједница. Ова музика обилује разноликошћу жанрова, широком лепезом музичких праваца, ритмова, где се готово увек може пронаћи понешто занимљиво за ухо сваког слушаоца. Самим тиме, данас заједницу фанова и слушалаца латино музике чини огроман број поштовалаца и пратилаца многих праваца латино музике на бројним онлајн платформама попут Јутјуба, Спотифаја, Ајтјунса, и других. Бројке расту, рекорди се обарају, а латино музика има јак глобални утицај, што свакодневно можемо чути и приметити, с обзиром на то да су и многе новокомпоноване домаће (српске) песме обликоване управо у ритму популарне баћате, салсе, регетона, репа или латино хип-хопа.
Да је у данашњици свеприсутна на глобалном нивоу латино музика, показује податак да се на листи пет најбољих песама платформе Јутјуб који је објављен 25. јуна 2023. налазило чак четири на шпанском језику. Прва два места заузимао је Бед Бани са песмама Titi me preguntó и Me porto Bonito, треће место је песма Шакире и Ров Алехандра Te felicitó, док је на петом месту Карол Џи са песмом Provenza (Flores, 2022).
Уколико се настави развој латино музике овим темпом, врло је вероватно да ће доћи до појаве многих нових поджанрова, а да ће се ова музика развијати још интензивније и да ће се глобализовати још више. Иако је присутна комерцијализација ових жанрова у извесној мери, управо аутентичност стилова ове музике, заразни ритам и латино енергија нових и старих латино извођача, наставиће да доприносе свакако даљем опстанку шпанског језика у музици, али и репутацији латино звукова у надолазећим музичким пројектима и песмама.
Референце:
Calle, L., Cobo, L., Fajardo, I., Flores, G., Ratner-Arias, S., Raygoza, I. & Roiz, J. (2023). Las 23 mejores canciones de música latina de 2023 hasta ahora. billboard.com.
https://www.billboard.com/lists/las-mejores-canciones-latinas-de-2023/.Cobo, L., Calle, L.,
Escobar Rojas, M. (2023). Artistas latinos, ¿Qué deben hacer para alcanzar el éxito mundial? medioprometeo.com.
https://medioprometeo.com/artistas-latinos-que-deben-hacer-para-alcanzar-el-exito-mundial/.
Fajardo, I., Flores, G., Ratner-Arias, S., Raygoza, I. & Roiz, J. (2023). Las 50 mejores canciones de pop en español del 2000 al 2023, clasificadas. billboard.com.
Flores, G. (2022). 4 of the Top 5 Tracks on YouTube’s Global Top Songs Chart Are in Spanish. billboard.com.
https://www.billboard.com/music/latin/youtube-global-top-songs-chart-spanish-songs-1235108509/.
Forero, N. (2022). ¨Despacito,¨ Bad Bunny, and how the world became obsessed with Latin music. businessinsider.com.
https://www.businessinsider.com/latin-music-rise-popular-bad-bunny-despacito-billboard-2022-11.
Frankenberg, E. (2023). Los artistas latinos con las giras más lucrativas de todos los tiempos, según Billboard Boxscore. billboard.com.
https://www.billboard.com/lists/artistas-latinos-giras-mas-lucrativas-billboard-boxscore/.
Grammy Awards, 2022. J Balvin On The Global Reach And Evolution Of Latin Music – Backstage At The 2022 GRAMMYs. grammy.com.
https://www.grammy.com/videos/j-balvin-backstage-2022-grammys-awards-musics-biggest-night-latin.
Gutierrez, A., Sanders S., Hochman, J., Sastry Krbechek A. & McBain L. (2021). 1999’s ‘Latin Explosion’ chased crossover hits. Today, Latino artists don’t need them. npr.org.
https://www.npr.org/2021/09/28/1041340876/90s-latin-explosion-ricky-martin-crossover-hits.
Kworb.net. (2024). Most viewed music videos by hispanophone artists. kworb.net.
https://kworb.net/youtube/topvideos_hispanophone.html.
Lechner, E. (2022). 2022 In Review: 5 Trends That Defined Latin Music. grammy.com.
Moreno Cazalla, L. (2023). El boom de la música urbana latina y la expansión del español a nivel global. Universidad Nebrija. nebrija.com.
https://www.nebrija.com/catedras/observatorio-nebrija-espanol/pdf/16_musica_urbana_latina.pdf.
Raygoza, I. (2023). The Year in Charts: Here Are the Top 10 Latin Artists of 2023. billboard.com.
https://www.billboard.com/lists/top-10-latin-artists-2023-year-end-charts/.
Spotify. (2023). The Top Songs, Artists, Podcasts, and Listening Trends of 2023 Revealed. newsroom.spotify.com.
https://newsroom.spotify.com/2023-11-29/top-songs-artists-podcasts-albums-trends-2023/.
Tencer, D. (2023). The number of latin music listeners on Spotify worldwide soared 986% from 2014 to 2023. musicbusinessworldwide.com.
The Clinic, (2023). Con Daddy Yankee, Luis Fonsi y Enrique Iglesias a la cabeza: las 50 mejores canciones del pop latino desde el 2000 según Billboard. theclinic.cl.
Viñuela, O. (2020). El pop en español en EE.UU.: Un espacio para la articulación de la identidad latina. Universidad de Oviedo. cervantesobservatorio.fas.harvard.edu.
https://cervantesobservatorio.fas.harvard.edu/sites/default/files/63_sp_vf_0.pdf.
YouTube. (2010). Latin Music USA Watch the Show. youtube.com.
https://www.youtube.com/watch?v=dE8RvS3sh_c.
https://www.youtube.com/watch?v=HsvPCT4jlCs.
https://www.youtube.com/watch?v=qwpiLJZ2Zys.
https://www.youtube.com/watch?v=_GLpcSkV4mM.
https://www.youtube.com/watch?v=fKbG7k0By1w.https://www.youtube.com/watch?v=VSeuS4m4MnI&t=19s.
[1] Ова нумера важи за једну од најпродаванијих у историји и уз пораст своје популарности представила је глобалној публици потпуно нови музички жанр који јој се допао (Forero, 2022).
[2] Подаци узети на дан 17. април 2024. године