Боливија усваја закон са дозволом приватног увоза горива зарад борбе с несташицом

Боливијски председник Луис Арсе Катакора је прошлог понедељка усвојио такозвани „Кратки закон“ како би се решио проблем несташице горива и обезбедило снабдевање дизелом и бензином. Закон, потекао из Комитета за заштиту Санта Круза и прошле недеље одобрен од Законодавне скупштине, нуди алтернативно решење за дуготрајну несташицу горива.


Нова мера уводи изузетан и привремени режим за приватне оператере како би повећали националну понуду кроз „изузетан, предузимљив и прозрачан систем“ за увоз, унос, превоз и непосредну доставу бензина, дизела и ТНГ-а од стране приватних оператера.

У периоду од три месеца, појединцима и компанијама је дозвољен увоз дизела и бензина за продају на домаћем тржишту.

Приватне компаније могу непосредно продавати гориво које увозе по диференцираној (тржишној) цени ако државна нафтна компанија, YPFB, не може да покрије 100% снабдевања. Национална агенција за угљоводонике (ANH) обавезује се да изда изузетну лиценцу за увоз и директну отпрему (LEIDD) бензинским станицама у року од највише 48 радних сати, искључујући нетехничке захтеве ANH и царине.

Увезено гориво је ослобођено пореза на пренос власништва (ППВ) и пореза на додату вредност (ПДВ) током важења закона.

АНХ је обавезан да спроведе контролне механизме како би спречио продају субвенционисаног горива као увезеног горива по вишој цени. Казне за гомилање, неовлашћену продају, преусмеравање или спекулације (преко 10% проглашене цене) укључују заплену вредности товара, обуставу лиценце и кривичне пријаве.

Мада је председник Арсе одмах обнародовао закон, изразио је озбиљне ограде у погледу његових дугорочних последица и делотворности, наглашавајући да је његова администрација већ издала неколико прописа за олакшавање увоза горива, укључујући овлашћења приватном сектору за увоз горива — за сопствену потрошњу и за комерцијалну продају. Напоменуо је да 72 компаније тренутно поседују дозволе за увоз, мада је приватни увоз био минималан (само 45.314 м³ за потрошњу и 17.785 м³ за продају од јануара до септембра 2025. године).

Арсе настојава да, упркос „политичким разликама и одређеним запажањима“ у вези с оперативним факторима необрађеним у тексту, влада неће саботирати или блокирати иницијативе које би могле помоћи у решавању националног проблема.

Председник је издао строго упозорење јавности, наводећи да ће спровођење закона о слободном увозу и продаји горива неизбежно довести до виших цена горива у поређењу са субвенционисаним горивом које се тренутно продаје на бензинским станицама. Упозорио је да ће свеопште распрострањен раст цена имати непосредни неповољан утицај на економију боливијских породица.

Закон је ванредна мера намењена решавању тренутног недостатка понуде отварањем тржишта, али се истиче крхка равнотежа између тржишно заснованих решења и очувања националних субвенција за гориво.

Извор: MercoPress

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *