Nadležni na Univerzitetu Republike (Udelar) proveravaju verodostojnost ispitnih radova s neuobičajeno visokim rezultatima.
Nastavnici Fakulteta za psihologiju Univerziteta Republike (Udelar) u Montevideu izrazili su zabrinutost zbog toga što studenti koriste alate veštačke inteligencije (VI) pri davanju daljinskih ispita, postižući savršene rezultate za samo tri minuta. Štaviše, zabeleženo je više od 75% tačnih odgovora u poređenju s usmenim ispitima.
Između 2023. i 2025. godine, broj učenika s odličnim ocenama je naglo porastao, što je uzajamno povezano sa porastom upotrebe generativne VI. Predavači su prijavili ove probleme u pismu dekanu, zahtevajući preispitivanje daljinskih ocena i mogućno ukidanje kolokvijalnih ispita. Dekan je priznao hitnost problema, i Savet fakulteta mora doneti odluku o daljim merama.
Buduća primena ispita na daljinu, uvedenih u vreme pandemije, sada se nalazi pod lupom. Globalno, upotreba VI u obrazovanju je uobičajena: 89% studenata španskih univerziteta i 90% studenata u Velikoj Britaniji koristi veštačku inteligenciju za obavljanje svojih školskih zadataka.
Urugvajski ministar obrazovanja, Hose Karlos Mahija, istakao je da VI predstavlja široko rasprostranjen izazov za obrazovni sistem, pozivajući na primenu tehničkih mera zaštite kako bi se obezbedio pošteni rad studenata. „Nisam iznenađen, jer veštačka inteligencija nas svakodnevno izaziva. Nije to bio nemoguć scenario, jer ona danas pod upitnik stavlja sve, pa i obrazovanje. A šta u ovim slučajevima treba učiniti da se to izbegne? Pa, moramo raditi sa jemstvima za studente, tehničkim jemstvima, i obezbediti da njihov rad bude istinski. Ali, to je izazov, jer je VI izmenila pravila igre“ — izjavio je on.
Kritičari poput urugvajskog psihologa Silvane Đačero tvrde da problem leži u zastarelim metodama ocenjivanja, a ne u VI. Po njihovom mišljenju, testovi osetljivi na VI ukazuju na nedostatak kritičkog ili stvaralačkog mišljenja.
„Paradoks je što, umesto da uče studente kako dobro koristiti te alate, kako kritički procenjivati njihove odgovore, kako suprotstavljati izvore i razvijati složeno razmišljanje, oni ih demonizuju kao da je problem u tehnologiji, a ne u zastarelom modelu ocenjivanja, koji nastavljaju da primenjuju. Štaviše, ako VI može kolokvirati bez naročitih znanja o predmetu, onda problem nije u VI: znači da se na tim ispitima ne zahteva pravo kritičko razmišljanje, primena znanja ili kreativnost“ — napisala je ona u X.
Izvor: MercoPress