Управа Панамског канала (ACP) иступила је с иницијативом одрживог развоја увођењем „NetZero Slot-а“ — ексклузивне транзитне квоте за бродове с ниском емисијом угљеника, почев од 5. октобра 2025. године, са циљем да се смањи утицај поморске трговине на животну средину.
Овај међуокеански пловни пут опслужује 3% светске трговине, повезујући 170 земаља и скоро 2.000 лука. Нарочита квота резервисана за „нео-Панамакс“ двомоторне бродове који користе горива с ниским емисијама угљеника (мање од 75 гCO2(e)/MJ од поласка до доласка) и расподељиваће се путем тендера, а не лицитације, 30 дана пре почетка транзита, наводи се у саопштењу.
Погодности укључују приоритетни пролаз у року од 24 часа, могућност избора датума проласка током недеље и приступ систему „Justo a Tiempo“ („тачно на време“) ради повећавања ефикасности.
Поморство се суочава с растућим захтевима за смањење штетних емисија и прилагођавање глобалним обавезама у погледу одрживог развоја.
Ова иницијатива усклађена је с општом стратегијом ACP-а за унапређивање чистијих технологија у поморском саобраћају, посебно у контексту пооштравања глобалних еколошких прописа и изазова попут суше из 2023. године, која је довела до смањења броја дневних транзита. Она такође јача улогу канала као лидера у одрживим трговинским иновацијама.
Друга фаза програма планирана је за 2026. годину, у складу с растућом потражњом за чистом енергијом. У међувремену, влада Панаме одбила је преговоре с администрацијом Доналда Трампа о контроли над каналом, одбацујући тврдње САД о „слободном пролазу“ за њихове бродове и оптужбе о кинеском уплитању. Администрација председника Хосеа Раула Мулина игнорише све разговоре везане за покушај Трампа да преузме канал.
Извор: MercoPress